Klar til å komme i gang?
For å finne ut hvilken hva som passer best for deg, trenger vi å vite litt mer om deg og dine planer. Ta kontakt, så kan vi bli bedre kjent.
Standard
Vi gir deg friheten til å være selvstendig uten bekymringer for fakturering, lønn, sykepenger, regnskap, moms og skatt, samtidig som vi sikrer deg solide ansattrettigheter. Enkelhet og frihet i ett!
Det eneste du trenger å gjøre er å lage faktura for jobben du gjør. Artistfellesskapet følger opp betalingen. I tillegg fikser vi lønn, regnskap, arbeidsgiveravgift, skatt, mva, pensjon, sykepenger og forsikringer. Du kan styre tiden din som du vil – jobbe mye eller lite, ta en fridag eller dra på ferie.
Løsningen er fleksibel og kan også kombineres med ENK / eget AS, hvis du allerede har det. Hvis man har et ENK først og fremst for å håndtere noen eiendeler eller royalties, så kan det i mange tilfeller være smart å kombinere med å ta ut lønn via Artistfellesskapet sine løsninger. Vi finner ut av hva som er den smarteste løsningen for deg.
Standard
Artistfellesskapet tilbyr fleksible løsninger som kan passe for de fleste selvstendig næringsdrivende, fra ca 100,- pr måned for dem som har en liten bigeskjeft, til mer komplette løsninger for dem som har dette som hovedgeskjeft. Ta kontakt, så finner vi ut sammen hva som er den beste løsningen for deg.
De fleste får en ryddigere privatøkonomi, bedre pensjon og generelt større trygghet og mindre bekymringer ved å være ansatt i Artistfellesskapet. Administrasjonskostnaden er 1 500,- pr. mnd og inkluderer også medlemskontingenten din i GramArt. I tillegg betaler du 7,5% av overskuddet. En kostnad som dekker regnskap, forsikringer og sykelønn. Regner du på dette, oppdager du raskt at det er en lønnsom modell fremfor å drive eget.
Artistfellesskapet skal ha maksimalt 2 % i resultat. Alt over dette blir utbetalt som bonus til alle ansatte – med andre ord blir det billigere for deg om Artistfellesskapet går med overskudd.
Eksempel dersom du har et overskudd på 50 000,- i måneden:
Overskudd*
50 000,-
Administrasjon
- 1 500,-
Felleskostnad (7,5 %)
- 3 638,-
Kostnad
5 138,-
Regn med dine egne tall. Bruk kalkulatoren og finn ut hvor mye penger du sitter igjen med etter at alt er betalt. Det viktig å huske at det finnes flere faktorer som kan være lurt å ta med i beregningen når vi skal vurdere hva som er best for den enkelte.
Det er ikke så lett å sette opp helt sammenlignbare alternativer, men vi har gjort vårt absolutt beste :-)
Kalkulatoren viser kostnadene for den komplette løsningen. Artistfellesskapet tilbyr også billigere og enklere varianter.
Ta kontakt om du trenger du hjelp til å finne ut av dine tall.
De fleste selvstendig næringsdrivende er best tjent med å organisere virksomheten sin i aksjeselskap. Og samdrift med andre næringsdrivende gir best vilkår og rettigheter.
Kapitalbehov ved oppstart
30 000,-
0,-
0,-
100% sykepenger fra 1. dag
Nei***
Ja**
Ja*
Omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom fra 1. dag
Begrenset personlig ansvar
Lite papirarbeid / lave formalitetskrav
Gode trygderettigheter
Statens satser ved reise
Begrenset
Rett på dagpenger
Ja (80%)
Fradrag for utdanning
Stordriftsfordeler / rabattavtaler
I Artistfellesskapet slipper du å bekymre deg for om pengene du får på konto faktisk kan brukes, eller om du må sette av til blant annet skatt og merverdiavgift. Dette ordner vi på forhånd. Normalt får du da utbetalt ca 50 % av overskuddet ditt fra forrige måned. I tillegg får du feriepenger og pensjon når den tiden kommer. Så pengene du får på konto er virkelig dine.
Hvis Artistfellesskapet har et større resultat enn 2% utbetaler vi det som bonus til de ansatte, og det kommer i tillegg en gang i året.
Mini passer for deg med fast stilling som tar oppdrag av og til. Standard er bedre tilpasset de som lever av virksomheten sin.
Mer om MiniArtistfellesskapet er et samarbeid mellom GramArt, som representerer de næringsdrivende artistene, musikerne og utøvende produsentene, og samdriftsselskapet Employ. Vi har valgt å inngå et samarbeid for å kunne tilby næringsdrivende artister og musikere en mer spisset tjeneste og samtidig kunne tilby tjenestene våre til flere. Du får alle Employs fordeler, og du får også tilgang på gratis juridisk rådgivning og kontraktsgjennomganger via GramArts juridiske avdeling, en svært rimelig instrumentforsikring og påvirkningskraft inn i de ulike, kollektive forvaltningsorganisasjonene.
Artistfellesskapet bygger på Employ-modellen og benytter tekniske løsninger som er utviklet av Employ for å effektivisere administrasjon og lønnskjøring i større samdriftssfellesskap.
Artistfellesskapet driftes i samarbeid med Employ.
Vi har ulike løsninger, fra ca 2 000 kr/år. Den komplette løsningen, som vi anbefaler til alle som lever av næringsvirksomheten sin, koster kr 1 500 per måned pluss 7,5 % av overskuddet.
Artistfellesskapet skal ha maksimalt 2 % i resultat – alt over dette blir fordelt til de ansatte. Prisen er derfor makspris, og den kan bli betydelig lavere hvis resultatet for selskapet totalt blir bedre enn 2 %.
Hvis du lurer på hva en ansettelse i Artistfellesskapet koster sammenlignet med ENK og eget AS, så kan du lese mer her.
Kort fortalt:
Samdrift = lavere kostnader
Delegert ansvar = mindre stress og lavere skuldre
100% sykelønn og gode forsikringer = større trygghet
Mange ansatte = bedre kollektive avtaler
Gratis juridisk rådgivning = trygghet
Kontraktsgjennomganger = bedre betingelser som oppdragstaker
Vi har innskuddspensjonavtale med uførepensjon.
Vi sparer 2 % av lønn fra 0 - 7,1 G, og 20 % av lønn fra 7,1 - 12 G. Som standard plasseres pengene i indeksfond, men den enkelte har stor valgfrihet.
Uførepensjon tilknyttet pensjonsavtalen sikrer oss en månedlig utbetaling ved sykdom utover 12 måneder.
Siden Artistfellesskapet driftes i samarbeid med Employ, har alle ansatte tilgang på de samme forsikringsavtalene som de har. I tillegg får du tilbud om en svært gunstig og omfattende instrumentforsikring gjennom ditt medlemsskap i GramArt:
(Forsikringene som er listet opp over gjelder den komplette varianten som er for de som lever av virksomheten sin.)
Logg deg inn på 'Min side' for å finne våre forsikringsnummer.
Nei. Det er både mennesker som hater papirer og regnskap, og veldig ryddige og systematiske mennesker blant oss!
En av de viktigste grunnene til at du bør velge å være ansatt i Artistfellesskapet, er at du blir en del av et større fellesskap. Det gir deg større trygghet og lavere skuldre. Når ting går bra og du selv er frisk og rask og har mye å gjøre, så kan du være med å støtte noen andre som for eksempel blir syke eller opplever andre vanskeligheter. Og plutselig en dag kan det være du selv som trenger hjelp og støtte fra fellesskapet.
Dessuten er det mindre kostbart enn man skulle tro å få alle godene som følger med ansettelse.
Det du får utbetalt fra Artistfellesskapet er 100% dine penger. Du trenger ikke sette av til forskuddsskatt, merverdiavgift eller lignende da vi har ordnet dette for deg før du får pengene på konto. Så når vi har ordnet dette for deg er det en tommelfingerregel at du får utbetalt ca 50% av overskuddet ditt fra forrige måned (eller vi kan gjennomsnittsberegne over 12 måneder – det er opp til den enkelte).
I tillegg har vi også satt av til feriepenger og pensjon, så pengene du får på konto er virkelig dine. Feriepengene utbetales i juni året etter opptjening, og pensjonen når du blir pensjonist. Bonus / overskuddsdeling kommer også i tillegg.
Hele regnestykket, mer detaljert:
Vi har ulike løsningen som kan passe for dem med årlig omsetning mellom ca 20 000,- pr år og opp til flere millioner pr år. Hver enkelt vil få anbefalt den løsningen som passer best.
Hvis du bare har næringsinntekt, vil du få mye igjen for å bli ansatt og bli lønnsmottaker selv med lav omsetning. Dette henger blant annet sammen med minstefradraget som lønnsmottakere får. Ved høyere omsetning blir forskjellene mindre, men mange velger likevel å være ansatt i Artistfellesskapet fordi vi får et sterkere sikkerhetsnett og andre goder gjennom samdrift, som er vanskelige å oppnå i ENK eller eget AS.
Prøv kalkulatoren lengre opp på siden og regn på hva det koster med dine egne tall!
Ja. Kostnader vi har som er knyttet til det å skaffe inntekt kan fradragsføres. Det kan f.eks. være reisekostnader, leie av utstyr eller fremmedytelser.
Rent praktisk gjør vi dette ved å ta bilde av kvitteringene (gjerne direkte via appen), sende de inn i Artistfellesskapet sitt regnskapssystem (Tripletex) og knytte de til riktig konto og person / avdeling.
Nei. Men for mange er det en god løsning å ha det likevel. Særlig gjelder dette for deg som har inntekter fra opphavsrettigheter, da de kollektive forvaltningsorganisasjonene som Gramo og TONO ikke kan utbetale vederlag til selskaper.
Vi samarbeider med Gerhard&Sønn om regnskapstjenester dersom du har behov for hjelp med regnskapet som du eventuelt har i tillegg til ansettelsen i Artistselskapet.
Spør oss gjerne om dette.
Ja, alle artister, musikere og studioprodusenter som driver for seg selv kan i utgangspunktet søke om ansettelse i Artistfellesskapet.
Idealet i norsk arbeidsliv er at man skal være fast ansatt hos én arbeidsgiver, og helst i full stilling. For mange av oss har dette tidligere ikke vært et réelt alternativ – mange ønsker å ha frihet til å velge oppdrag og selv velge hva de skal bruke tiden sin på, andre praktiserer kunst på en måte som ikke er forenlig med fast ansettelse, for å nevne noe. Men gjennom Artistfellesskapet kan du bli ansatt og likevel beholde friheten til å styre tiden din som du vil.
Hvis du ønsker å bli en av oss, kan du søke om ansettelse her.
For å finne ut hvilken hva som passer best for deg, trenger vi å vite litt mer om deg og dine planer. Ta kontakt, så kan vi bli bedre kjent.